Saturday, September 12, 2009

VCO-Pemusnah Virus, Bakteria dan Protozoa



Salam...

Minyak kalapa dara adalah pemusnah virus, bakteria dan protozoa. Kandungan Lauric asid dalam minyak kelapa dara adalah 'medium chain fatty asid' yang mempunyai tambahan fungsi yang amat berguna untuk membentuk monolaurin didalam tubuh manusia atau haiwan. Monolaurin adalah bersifat antiviral, antibakteria dan antiprotozoal. Monoglyceride yang digunakan oleh tubuh manusia atau haiwan berperanan memusnahkan lapisan atau kelongsong lipid pada virus, seperti HIV, herpes, cytomegalovirus, influenza, berbagai bakteria pathogen termasuk listeria monocytogenes dan heliobacter pylori, serta protozoa seperti giardia lamblia. Setengah kajian juga menunjukkan bahawa ia berfungsi sebagai antimikrobial.

Tindakan antiviral yang dikaitkan dengan monolaurin ialah ia mampu mencairkan lapisan lipid dan phospholipid pada kelongsong atau envelope virus yang menyebabkan kerosakan pada envelope virus berkenaan. Secara mudah, fatty asid dan monoglycerides menghasilkan kesan pemusnahan ialah dengan menghancurkan dua lapisan plasma membrane pada organism berkenaan. Kebanyakan daripada organisma pathogen yang dilapurkan tidak aktif dan musnah dengan tindakan antimicrobial lipids adalah di ketahui organisma yang bertanggung jawab sebagai ‘opportunustic infections’ bagi individu yang HIV positif.

Dari beberapa kajian dan penyelidikan mutakhir ini, telah membuktikan bahawa kesan antimikrobial monolaurin adalah berhubung kait dengan gangguan terhadap sebarang isyarat ke atas mekanisma cell organisma berkenaan untuk replikasi (replication)

No comments:

Post a Comment

SEMAKAN PENGHANTARAN
Black Soap-SVCOC Harga = RM25
Minyak Kelapa Dara + Habbatus -VCOHS
Harga Biasa:RM40
Harga Kami:RM35
PERTANYAAN SAHAJA ShoutMix chat widget RUANGAN IKLAN
ShoutMix chat widget
Set Isteri Anggun - SIA
Harga Biasa: RM205
Harga Kami: RM180(harga special)
Set Suami Power - SSP
Harga Biasa: RM205
Harga Kami: RM180(special)
Set Isteri -SI Harga Biasa:RM155 Harga Kami:RM135
Set Suami - SS Harga Biasa: RM155 Harga Kami: RM135